2016-01-26

Pastorn Bloggar

V4
Böneveckan är ett måste för vår församling. Att ha tio gemensamma bönesamlingar och att komma på alla kräver sin man/kvinna, men det är den typ av överlåtelse vi behöver ha i vårt böneliv, det får kosta på, det får ta tid, för detta gäller Gud, detta gäller Lugnås. Det är meningen att under böneveckan så prioriterar man bort allt annat, så långt det bara går, och samlas inför Gud i bön. Egentligen skulle vi även behöva fasta. Här har vi en del att jobba på som församling.
Kommer församlingen få framgång under året utan detta? ... vet ej, men jag hoppas ändå det. Bönen och hängivenheten kan ju även komma loss under året.
Några var vi som bad ändå och det känns iallafall rätt att be för tiden som ligger framför. Betoningen har varit:

* Att den Helige Ande ska falla över församlingen till inspiration, glädje och kraft, att Andens gåvor får blomma ut.
* Förföljda kristna och deras situation.
* Bön för att vi får se fler bli frälsta och döpta, namnen i ugglan.
* Våra flyktingar på Lugnsäter.
Betoningen har mer varit: "Gör vad du vill Gud bara du griper in i vår situation", än "välsigna våra verksamheter". Det är bra, för Nöden och längtan efter Gud måste alltid vara större än strävan att bevara verksamheterna. Verksamheterna finns endast för att tjäna Guds syfte, inte tvärt om.

Två Bönepromenader har vi haft med, vilka har varit bra. Där bön för byn man går igenom har varit huvudfokus.

Dan Johanssons undervisning i söndags har varit inspirerande och uppskattades av många.

I onsdags var kyrkan mer än full 120 + de flesta var antagligen muslimer. Vi hade en information för flyktingarna boende på Lugnsäter som Karin Sterzel höll i. Vår fråga var "vad vill ni att vi gör för er?" Vi fick in många förslag, men grund behoven är att möta svenskar, lära sig det svenska språket och göra ett kulturellt utbyte. Så håll utkik efter olika arrangemang som kommer ordnas av oss, (SVK och pingst) kom på onsdag kväll (18:30) på meetingpoint och gör ett möte med en person som har fått fly sitt hemland.


Målsättning
I församlingen jobbar vi med målsättningen att vinna 10 nya för Guds rike för årsskiftet 2016/2017. Vi behöver alltså inte vinna dessa till vår församlingsgemenskap i första hand, även om det vore trevligt.
En person av dem vi har bett för har blivit frälst!!! Så nu har vi nio kvar som målsättning att vinna.
Låt denna målsättning inspirera dig till handling!
Låt oss hjälpas åt att be för dessa som vi vill se bli frälsta. Vi har en "böneskål" där du kan lägga en lapp med namnet på den du tänker på, "böneskålen" är en sparbössa i form som en uggla. Så lägg en lapp i Ugglan på "altaret".
Namnen kommer aldrig att nämnas offentligt.

Listor
Skriv gärna upp dig på listorna som finns i kyrkan: Städning, skottning, kyrkfika.

Söndagen den 14 februari startar vi alphagudstjänst, vi behöver då några som kan laga soppa och ta med, även några som dukar och diskar, Sara Viklund håller i maten den 14 februari. Kontakta Sara eller skriv upp dig i kyrkan.
Sedan behöver vi en som kan hålla i maten nästa gång den 28 februari.
"När vi alla hjälpas åt..."

Bön:
Tack Jesus för livet med dig, tack för allt gott du skänker oss. Tack för att du har en plan för Lugnås Pingstförsamling.
Tack för att vi får vara ett ljus för vår omgivning, för vår nästa, men fyll oss med mera lyskraft och frimodighet.
Vi ber för våra barn och unga att de får uppleva dig Jesus.
Vi ber att vi ska får se minst tio personer komma till dig under detta år. Vi ber att du visar oss vilka vi speciellt ska be för.
Vi ber för alla i församlingen som är tyngda av bördor, sjukdom, krämpor, problem, kom och möt dessa, lyft av deras bördor.
Vi ber för alla förföljda kristna i vår värld, vi ber att detta onda får upphöra.
Led oss på rätta vägar.
Kom med din välsignelse över oss och låt oss vara till välsignelse för andra.
Gjut din helige Ande över oss.
Låt vår församling vara en välsignelse för samhället.
Låt ditt namn bli ärat.
Amen!


Till: Mariestadstidnings predikoturer.
Publiceringsvecka
V4
Sö 16 Tillsammansgudstjänst för små och stor, bibelutdelning, Gideoniterna.
Ti 10 Bön



Med en önskan om Guds rika välsignelse / Magnus Viklund
pastor@lugnaspingst.se

Bloggarkiv